Jak úspěšně zvládnout 4 fáze návyku – 3. díl

Náš mozek miluje rutinu, je to relativně líný „sval“. A tak nám z mnoha důvodů, o některých se za chvíli dozvíte, jakoukoliv změnu rád rozmlouvá. Tvorba nového návyku je pro náš mozek změna. Ve chvíli, kdy se začneme učit cokoliv nového, procházíme 4 fázemi. Porozumíme-li jim, pak pro nás bude mnohem snazší nenechat se od naší mysli odradit a vytrvat až do konce.

3. díl – Proč je důležité rozpomenout si, co už umíme

Nezapomínejte, co už jste se naučili

Proces, kterým vzniká nový návyk, má jedno úskalí. Změna v našem životě se po čase stává rutinou.

Vše, co jsme se v životě naučili, začneme po čase vnímat jako samozřejmost. Vytvořili jsme si z toho podvědomou zručnost. To má za důsledek, že zapomeneme na úsilí, které jsme vynaložili, než jsme se to naučili.

Své talenty, úspěchy, schopnosti přestaneme vnímat vědomě. To leckdy vede k mylným myšlenkám v naší mysli, že to, co umíme, není nic zvláštního. Někdy dokonce přesvědčíme sami sebe, že to přece musí umět každý, když to umíme my.

Tyto myšlenky mají často za následek, že se bojíme všeho nového více a více. Naše mysl nám začne podsouvat myšlenky, že se už nedokážeme nic nového naučit. Nebo jen s obtížemi.

Je to jeden z hlavních důvodů, proč to lidé ve druhé fázi procesu změny vzdávají. Přesvědčí sami sebe, že je to příliš složité, že to nedokážou. A vzdají to. Jdou zkoušet něco jiného. Nebo se vrátí k tomu, co už jejich hlava zná.

Existuje malé a velmi účinné cvičení, které vám pomůže tuto fázi překlenout. Přesměrovat myšlenky správným směrem. Podpoří vaši mysl, aby si uvědomila, že to dokážete. Dodá vám energie a posune vás směrem k vytouženému cíli a úspěchu.

Růst a rozvíjet se můžeme tehdy, když věříme, že je to v našich silách. A tomu naše mysl uvěří, když si rozpomene na vše, co už jsme dokázali, co jsme se naučili. Přestaneme pochybovat a uvědomíme si, že jsme schopni dokázat mnohem víc.

Díky cvičení si rozpomeneme na vlastní schopnosti a dovednosti. Přivoláme je zpět do vědomí.

Sepište si vše, co umíte. Každou drobnost, která vás napadne. Neb i to, co vám dnes připadá jako drobnost, vás v minulosti stálo energii a úsilí. Než jste si tuto dovednost osvojili.

Pište vše. Chození, mluvení, zavazování tkaniček, čištění zubů, ovládání mobilu, počítač, tabletu, jízdu na kole, řízení auta, psaní, čtení, běhání, ovládání televize, videa, focení, natáčení na kameru, atd. Napište si seznam úplně všeho, na co si rozpomenete. Seznam doplňujte, rozšiřujte.

Zdají se vám všechny činnosti, které máte na papíře, snadné? Máte pocit, že na jejich vykonávání nic není? A přesto i u nich jste prošli 4 fázemi změny, 4 fázemi vytvoření podvědomé zručnosti.

Dívejte se každý den na to, co jste už dokázali. Oceňujte se, radujte se z toho. Buďte na sebe pyšní. Proces učení a změny se zrychlí. Zajistíte sami sobě snadné překlenutí 2 fáze zručnosti, kde to jiní tak často vzdávají.

Krátké ohlédnutí

Mozek vnímá tvorbu nového návyku jako změnu, a tak nám ho na startu a ve 2. fázi zručnosti může rozmlouvat.

Kdybychom se přestali učit novým věcem, začneme stagnovat. A stagnace i přílišná rutina vedou s pocitům prázdnoty, zbytečnosti, nenaplnění. Leckdy vedou i k syndromu vyhoření.

Cítíte-li nespokojenost, udělejte si čas na sebe. Sepište si vše, co děláte a uvědomte si, zda to opravdu musíte dělat či nikoliv. Aktualizujte své stávající činnosti tak, aby vám přinášely výsledky a radost.

Vyberte si, co se chcete naučit, co chcete začít dělat, co vás nadchne a potěší.

Představte si výsledek, jak se budete cítit, až budete v cíli.

Vykročte a směle vstupte do čtyřech fází tvorby podvědomé zručnosti.

Připomínejte si jejich výhody i rizika, vnímejte, kde se nacházíte.

Podporujte sami sebe, najděte si lidi, kteří vám podpoří, povzbudí, nenechají vás uprostřed cesty.

Využijte cvičení z tohoto článku a stále si připomínejte, co všechno už jste se v životě naučili, co už jste dokázali. Tím překonáte případný strach, nejistotu a pochybnosti. Dojdete do cíle a stanete se mistrem nové zručnosti.

Autor: Lenka Kubáčová
Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.